The Effect of Extensive Reading on Iranian EFL Learners’ Lexical Bundle Performance: a comparative study of adaptive and authentic texts

Document Type: Research Paper

Authors

1 Professor, Shiraz University

2 PhD Candidate, Shiraz University

Abstract

Formulaic language and sequence as the core characteristic of real-life language and native-like fluency, has been a subject of inquiry in recent decades. The aim of the present study is to investigate the effects of two extensive reading text types, i.e., adaptive and authentic, on Iranian EFL learners’ development of lexical bundles. To this aim, 20 intermediate EFL learners were chosen to participate in a time-series experiment, in which one class received adaptive texts as their extensive reading project, while the other experienced authentic texts of graded readers. The learners were required to read texts and write summaries, out of which the frequency and percentage of lexical bundles were extracted. The results of frequency and t-tests revealed that learners who benefited from adaptive texts were more successful in lexical bundles progress. While the other group also indicated to have improved in terms of multi-word chunks, the shift was not statistically significant. It is recommended that teachers allocate more class time to explicit and implicit instruction of lexical bundles.

Keywords


Article Title [Persian]

اثر خواندن گسترده بر عملکرد دسته‌های واژگانی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی: مطالعه مقایسه‌ای از متن‌های انطباقی و اصلی

Authors [Persian]

  • آیت الله رزمجو 1
  • زهرا منتصری 2
1 استاد دانشگاه شیراز
2 دانشجوی دکترا، دانشگاه شیراز
Abstract [Persian]

زبان و گفته‌های کلیشه‌ای و زنجیره های فرمول وار به عنوان مشخصه اصلی زبان واقعی، موضوعی است که در دهه‌های اخیر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر دو نوع متن خواندن گسترده، یعنی متون انطباقی و متون اصلی، بر پیشرفت دانش دسته‌های واژگانی زبان‌آموزان زبان انگلیسی است. برای این منظور، 20 دانش‌آموز سطح متوسط برای شرکت در یک آزمایش سری‌های زمانی انتخاب شدند، که یک کلاس متون انطباقی درجه‌بندی شده را به عنوان پروژه خواندن گسترده دریافت کرد، در حالی که فراگیران کلاس دیگر متون اصلی نویسندگان بومی را دریافت کردند. فراگیران ملزم به خواندن متون انتخاب شده و نوشتن خلاصه آنها بودند، که از این داده ها فراوانی و درصد دسته‌های واژگانی استخراج شد. نتایج فراوانی و آزمون تی نشان داد که فراگیرانی که از متون انطباقی استفاده می‌کردند در پیشرفت دسته‌های واژگانی موفق‌تر بودند. در حالی که بررسی داده‌های گروه دیگر نشان داد که این گروه هر چند از لحاظ یادگیری عبارت‌های چند کلمه‌ای بهبود یافته است، اما این تغییر از لحاظ آماری معنی‌دار نبود. در پایان، توصیه می‌شود که معلمان وقت بیشتری را به آموزش صریح و ضمنی از دسته‌های واژگان اختصاص دهند.

Keywords [Persian]

  • دسته‌بندی واژگان
  • خواندن گسترده
  • متون انطباقی
  • متون اصلی
Ädel, A., & Erman, B. (2012). Recurrent word combinations in academic writing by native and non-native speakers of English: A lexical bundles approach. English for specific purposes31(2), 81-92.
Ahmadi, H. S., Ghonsooly, B., & Fatemi, A. H. (2013). An analysis of lexical bundles in research article abstracts by Iranian and native English-speaking authors of applied linguistics articles. The Asian ESP Journal, 9(1), 5-25.
Amirian, Z., Ketabi, S., Eshaghi, S. (2013). The use of lexical bundles in native and non-native post-graduate writing: The case of applied linguistics MA theses. Journal of English Language Teaching and Learning5(11), 1-29.
Biber, D., & Conrad, S. (1999). Lexical bundles in conversation and academic prose. Language and Computers26, 181-190.
Biber, D., & Barbieri, F. (2007). Lexical bundles in university spoken and written registers. English for specific purposes26(3), 263-286.
Biber, D., Johansson, S., Leech, G., Conrad, S., & Finegan, E. (1999). Grammar of spoken and written English. Harlow: Longman.
Cortes, V. (2002). Lexical bundles in Freshman composition. In R. Reppen, S. M. Fitzmaurice & D. Biber (Eds.), Using corpora to explore linguistic variation (pp. 131–145). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Cortes, V. (2004). Lexical bundles in published and student disciplinary writing: Examples from history and biology. English for Specific Purposes, 23, 397–423.
Dontcheva-Navratilova, O. (2013). Lexical bundles in academic texts by non-native speakers. Brno Studies in English38(2), 35-46.
Hyland, K. (2008). As can be seen: Lexical bundles and disciplinary variation. English for specific purposes27(1), 4-21.
Jalali, Z. S., Moini, M. R., & Alaee Arani, M. (2015). Structural and functional analysis of lexical bundles in medical research articles: A corpus-based study. International Journal of Information Science and Management13(1), 51-69.
Jalali, H., & Ghayoomi, S. (2010). A comparative qualitative study of lexical bundles in three academic genres of applied linguistics. Modern Journal of Applied Linguistics2(4), 323-333.
Jalali, H. (2013). Lexical bundles in applied linguistics: Variations across postgraduate genres. Journal of Foreign Language Teaching and Translation Studies2(2), 1-29.
Jalali, H., & Zarei, G. R. (2016). Academic writing revisited: A phraseological applied linguistics high-stake genres from the perspective of lexical bundles. Journal of Teaching Language Skills34(4), 87-114.
Kazemi, M., Katiraei, S., & Rasekh, A. E. (2014). The Impact of Teaching Lexical Bundles on Improving Iranian EFL Students’ Writing Skill. Procedia-Social and Behavioral Sciences98, 864-869.
Rafiee, M., Tavakoli, M., & Amirian, Z. (2011). Structural analysis of lexical bundles across two types of English newspapers edited by native and non-native speakers. Modern Journal of Applied Linguistics3(2), 218-236.
Rafiee, M., & Keihaniyan, M. (2013). A comparative analysis of lexical bundles in journalistic writing in English and Persian: A contrastive linguistic perspective. International Journal of Foreign Language Teaching and Research1(2), 37-44.
Ranjbar, N., Pazhakh, A., & Gorjian, B. (2012). The Effect of Lexical Bundles on Iranian EFL Learners Linguistic Production Fluency. International Education Studies5(4), 243.
Wei, Y. (2015). Lexical bundles in native and non-native scientific writing: Applying a corpus-based study to language teaching. ELT Journal, 69 (4), 473-475.