Connection between Emotional Intelligence and Coherence in EFL Writing

Document Type : Research Paper

Authors

1 استادیار دانشگاه دانشگاه سمنان

2 کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی

Abstract

This research is an investigation of the relationship between the emotional intelligence of a group of Iranian English language learners and the coherence of the essays they produced. A 40-item TOEFL-type test of English proficiency including items on grammar, vocabulary, reading comprehension with the Cronbach’s alpha reliability of .742, was planned to identify the proficient candidates who could produce substantive and meaningful texts. Moreover, a 33-item inventory of Schutte Emotional Intelligence Scale and a task of essay writing on a specific topic were administered. From 110 candidates who took the test, questionnaire and the task, 79 subjects completely submitted them. Forty-five students managed to score above 23 out of 40 on the proficiency test; therefore, their emotional profiles and essays were further analyzed. For objective assessment of the coherence of the essays, Bamberg’s (1984) Holistic Coherence Scale was used with five points ranging from ‘fully coherent’ (4) to ‘unscorable’ (0). The Spearman’s rho test was used in investigating the association between the coherence of the essays and the emotional intelligence of their writers. Flying in the face of the researchers’ expectation, an insignificant relationship was observed.

Keywords


Article Title [فارسی]

ارتباط میان هوش هیجانی و انسجام نوشته‌های فراگیرندگان زبان انگلیسی

Authors [فارسی]

  • Hadi Farjami 1
  • Hadi Farjami 2
Abstract [فارسی]

این مقاله گزارش پژوهشی است درباره رابطه میان هوش هیجانی گروهی از فراگیرندگان زبان انگلیسی ایران و انسجام نوشته های آنها. در راستاس این پژوهش یک آزمون توانش زبانی که شامل 40 پرسش چهار گزینه ای مربط به دستور زبان، لغت و درک متون انگلیسی بود و از پایایی با کرونباخ آلفای 742. برخوردار بود به تعدادی از فراگیرندگان زبان انگلیسی داده شد تا آن هایی که توانایی تولید متون نوشتاری معنادار را داشتند مشخص شوند. پس از آن مقیاس هوش هیجانی شات (شامل 33 پرسش) به شرکت کنندگان در پژوهش داده شد و نیز از آن‌ها خواسته شد تا مقاله ای کوتاه در مورد موضوعی مشخص بنویسند. از 110 نفری که آزمون توانش زبانی، ‌پرسشنامه هوش هیجانی و تکلیف مقاله نویسی را گرفتند، 79 نفر به هر سه پاسخ دادند. 45 نفر از 79 نفر توانستند به بیش از 23 پرسش از 40 پرسش آزمون توانایی زبانی پاسخ دهند و از این رو پاسخ‌های آن‌ها به پرسشنامه هوش هیجانی و نوشته‌های آنها مورد بررسی قرار گرفت. برای ارزیابی عینی نوشته‌ها، از مقیاس انسجام متن کل نگر بامبرگ (1984) استفاده شد که دارای 5 درجه، از کاملا منسجم (4 امتیاز) تا غیرقابل نمره دادن (صفر امتیاز)، است. برای مشخص کردن ارتباط میان انسجام نوشته‌ها و هوش هیجانی نویسندگان از آزمون اسپیرمن استفاده شد. اما برخلاف انتظار پژوهشگران، رابطه میان دو متغیر مورد بررسی قوی و معنادار نبود.

Keywords [فارسی]

  • انسجام
  • مقیاس انسجام کل‌نگر بامبرگ
  • مقیاس هوش هیجانی شات
  • نگارش
  • هوش هیجانی
Bailey, S. (2003). Academic writing: A practical guide for students. London, New York: Routledge Falmer.
Bailey, S. (2006). Academic writing: A handbook for international students. London: Routledge.
Bamberg, B. (1984). Assessing coherence: A reanalysis of essays written for the national assessment of educational progress. Research in the Teaching of English, 18, 3: 305-319.
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional social intelligence (ESI). Psichothema, 18, 13-25.
Bialystok, E. (2006). The impact of bilingualism on language and literacy developmwent. In T.K. Bhatia and W.C. Ritchie, The Handbook of bilingualism, pp. 577-601. Oxford: Blackwell.
Broukal, M., & Nolan-Woods, E. (1991). NTS's preparation for the TOEFL. Chicago: National Textbook Company.
Cummins, J. (1979). Linguistic interdependence and the educational development of bilingual children. Review of Educational Research, 49, 222–51.
Gear, J. (1993). Cambridge preparation for the TOEFL test. New York: Cambridge University Press.
Goleman, D. (1995). Emotinal Intelligence. New York: Bantam Books.
Goleman, D. (2011). Emotional intelligence and language acquisition. Retrieved January 17, 2012, from http://www.danielgoleman.info.
Halliday M. A. K . & Hasan, R. (1976). Cohesion in English. London: Longman.
Hawkey, K. (2006). Emotional intelligence and mentoring in pre-service teacher education: A literature review. Mentoring and Tutoring, 14(2), 131-147.
Johnson, K. & Johnson, H. (1999). Encyclopedic dictionary of applied linguistics. Massachusets: Blackwell Publishers.
Mathews, G., Zeidner, M. & Roberts, R. (2002). Emotional intelligence: Science and myth. Cambridge, Mass: MIT.
Mortiboys, A. (2005). Teaching with emotional intelligence. London: Routledge.
Pérez, J. C., Petrides, K. V., & Furnham, A. (2005). Measuring trait emotional intelligence. In R. Schulze and R. D. Roberts (Eds.), International Handbook of Emotional Intelligence (pp. 123-143). Cambridge, MA: Hogrefe & Huber.
Phillips, D. (1995). Longman practice tests for the TOEFL. New York: Longman Publishing.
Pilus, Z. (1996). Coherence and students' errorsweaving the threads of discourse. English Teaching Forum, 34(3), 44-54.
Richards,  J, C., Miller, S, K. (2008). Doing academic writing in education; connecting the personal and the professional. London: Lawrence Erlbaum.
Schutte, N,. Malouff,  M, J. & Bhullar, N. (2009). The assessing emotions scale. In D. H. Con Stough, Assessing emotional intelligence: Theory, research, and applications (pp. 119-135). New York: Springer.
Smidt, S. (2009). Introducing Vygotsky: A guide for practitioners and students in early years education. NewYork: Routledge.
Sparrow, T. & Knight, A. (2006). Applied EI: The importance of attitudes in developing emotional intelligence. San Francisco: Jossey-Bass.
Stein, S. J. & E Book, H. (2006). The EQ edge : Emotional intelligence and your success. Mississauga: John Wiley.
Surma, A. (2005). Public and professional writing: Ethics, imagination and rhetoric. New York: Palgrave Mcmillan.
Swales, J, M.  & Feak, C, B. (1994). Academic writing for graduate student: Essential tasks and skills. Michigan: The University of Michigan Press.
Van Dijk, T.A. (1977), Text and context: Eexplorations in the semantics and pragmatics of discourse. London: Longman.
Weigle, S. C. (2002). Assessing writing. Cambridge: Cambridge University Press.
Yeung, R. (2009). Emotional intelligence: The new rules. London: Marshal Cavendish.