High-School Students’ Dominant Learning Styles Preferences in Learning English: How are “Good Language Learners” Different from the Ordinary Ones?

Document Type: Research Paper

Authors

1 M.A. Graduate

2 Associate Professor

3 Assistant Professor

4 M. S. Graduate, Farhangian University of Sabzevar

Abstract

Many researchers have investigated different aspects of learning styles. Nevertheless, few studies have considered interactions between the notions of learning styles and “good language learners’” achievement. The present study aimed at exploring dominant learning style preferences by senior high-school students and comparing their preferences with those by “good language learners”. To this goal, the Index of Learning Style (ILS) was administered. A sample consisting of 1307 senior high-school Iranian students (711 males and 596 females was randomly picked up from among a population of 3310 students, who could potentially participate in the study. In terms of the participants’ achievement scores, 343 top students were arbitrarily categorized as “good language learners” and the remaining 964 as “the average language learners”. The results of the (ILS) showed that most of the participants preferred ‘reflective’, ‘sensing’, ‘visual’, and ‘sequential’ learning styles. A two-way ANOVA test revealed that the difference between the participants’ mean scores was due to both their genders and Visual/Verbal and Sequential/Global preferences. Findings about the relationship between learning styles and the participants’ achievement scores indicated that except for the ‘understanding’ dimension, there was no significant relationship between the other three dimensions and the participants’ achievement scores. Moreover, the Chi-square statistic indicated a significant difference between the learning style preferences by senior high-school “good language learners” and those preferred by the average ones.

Keywords


Article Title [Persian]

پژوهشی در سبکهای یادگیری متداول دانش‌آموزان دبیرستانی در فراگیری زبان انگلیسی: تفاوت میان "زبان‌آموزان موفق"

Authors [Persian]

  • احمد پری افسای 1
  • محمد غضنفری 2
  • امید اکبری 3
  • طاهره حسینی بُرآبادی 4
Abstract [Persian]

پژوهندگان بسیاری دربارۀ جنبه های گوناگون سبکهای یادگیری نوشته اند. اما دربارۀ پیوند میان مفاهیم سبک یادگیری و دستاوردهای به اصطلاح "زبان آموزان موفق" پژوهش چندانی صورت نگرفته است. پژوهش حاضر به کاوش سبکهای متداول یادگیری در میان دانش آموزان سال آخر دبیرستان و مقایسۀ آنها با سبکهای یادگیری "زبان آموزان موفق" جامعه مورد مطالعه می پردازد. بدین منظور، پرسشنامۀ شاخص سبک یادگیری فلدر _ سولومون(ILS) در میان دانش آموزان توزیع گردید. از میان جمعیتی 3310 نفری که مشغول به تحصیل در شهر سبزوار و پنج شهر همجوار آن بودند، 1307 دانش آموز (711 پسر و 596 دختر) به طور تصادفی برگزیده شدند و در تحقیق حاضر مشارکت کردند. بر مبنای نمره های امتحان نهایی درس زبان انگلیسی سال سوم دبیرستان دانش آموزان یا همان (آزمون پیشرفت تحصیلی)، تعداد 343 نفر، که نمره های بالاتری کسب کرده بودند، بطور قراردادی با عنوان "زبان آموزان موفق" و 964 دانش آموز دیگر با عنوان "فراگیران متوسط زبان" دسته بندی شدند. نتایج حاصل از تحلیل  شاخص سبک یادگیری نشان داد که بیشتر شرکت کنندگان سبکهای " 'انعکاسی"،  "حسی"، "دیداری"، و "متوالی"، را از بین چهار بعد سبکهای یادگیری ترجیح میدهند. علاوه بر این، آزمون تحلیل واریانس دوسویه نشان داد که تفاوت میان نمره­های میانگین دانش­آموزان ناشی از هم جنسیت آنها و هم سبکهای یادگیری "دیداری/کلامی" و "متوالی/ کلی" آنان است. یافته ها در مورد رابطه بین سبک های یادگیری و نمرات امتحان نهایی زبان انگلیسی شرکت کنندگان نشان داد که به جز در بعد " فهم" سبکهای یادگیری ، بین سه بعد دیگر سبکهای یادگیری و نمرات امتحان نهایی زبان انگلیسی شرکت کنندگان رابطه معناداری وجود ندارد.به علاوه، آزمون مجذور کای تفاوت معنی داری بین ترجیحات سبک یادگیری " زبان آموزان موفق " دبیرستانی با زبان آموزان متوسط نشان داد. 
پژوهندگان بسیاری دربارۀ جنبه های گوناگون سبکهای یادگیری نوشته اند. اما دربارۀ پیوند میان مفاهیم سبک یادگیری و دستاوردهای به اصطلاح "زبان آموزان موفق" پژوهش چندانی صورت نگرفته است. پژوهش حاضر به کاوش سبکهای متداول یادگیری در میان دانش آموزان سال آخر دبیرستان و مقایسۀ آنها با سبکهای یادگیری "زبان آموزان موفق" جامعه مورد مطالعه می پردازد. بدین منظور، پرسشنامۀ شاخص سبک یادگیری فلدر _ سولومون(ILS) در میان دانش آموزان توزیع گردید. از میان جمعیتی 3310 نفری که مشغول به تحصیل در شهر سبزوار و پنج شهر همجوار آن بودند، 1307 دانش آموز (711 پسر و 596 دختر) به طور تصادفی برگزیده شدند و در تحقیق حاضر مشارکت کردند. بر مبنای نمره های امتحان نهایی درس زبان انگلیسی سال سوم دبیرستان دانش آموزان یا همان (آزمون پیشرفت تحصیلی)، تعداد 343 نفر، که نمره های بالاتری کسب کرده بودند، بطور قراردادی با عنوان "زبان آموزان موفق" و 964 دانش آموز دیگر با عنوان "فراگیران متوسط زبان" دسته بندی شدند. نتایج حاصل از تحلیل  شاخص سبک یادگیری نشان داد که بیشتر شرکت کنندگان سبکهای " 'انعکاسی"،  "حسی"، "دیداری"، و "متوالی"، را از بین چهار بعد سبکهای یادگیری ترجیح میدهند. علاوه بر این، آزمون تحلیل واریانس دوسویه نشان داد که تفاوت میان نمره­های میانگین دانش­آموزان ناشی از هم جنسیت آنها و هم سبکهای یادگیری "دیداری/کلامی" و "متوالی/ کلی" آنان است. یافته ها در مورد رابطه بین سبک های یادگیری و نمرات امتحان نهایی زبان انگلیسی شرکت کنندگان نشان داد که به جز در بعد " فهم" سبکهای یادگیری ، بین سه بعد دیگر سبکهای یادگیری و نمرات امتحان نهایی زبان انگلیسی شرکت کنندگان رابطه معناداری وجود ندارد.به علاوه، آزمون مجذور کای تفاوت معنی داری بین ترجیحات سبک یادگیری " زبان آموزان موفق " دبیرستانی با زبان آموزان متوسط نشان داد. 

Keywords [Persian]

  • سبک های یادگیری
  • زبان آموزان موفق
  • پرسشنامۀ شاخص سبک یادگیری
Aliakbari, M., & Soltani, N. (n.d.). Variation of learning styles among Iranian EFL learners: Effects of culture, language background and gender. Proceedings of the 16th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 200-209.
Boström, L. (2011). Students’ learning styles compared with their teachers' learning styles in schools. Institute for Learning Styles Journal, 1, 17-38.
Brown, H. D. (2007). Principles of language learning and teaching (5thed.). New York: Longman, White Plains.
Celce-Murcia, M. (Ed.). (2001). Teaching English as a second or foreign language (3rded.). NY: Dewey Publishing Services.
Erton, I. (2010). Relations between personality traits, language learning styles and success in foreign language achievement. Harvard University. Journal of Education, 38, 115-126.
Felder, R. M. (1993). Reaching the second tier: Learning and teaching styles in college science education. Journal of College Science, 23(5), 268-290.
Felder, R. M., (1996). Matters of Style, AEEE Prism,6 (4), pp. 18-23. Retrieved from www.ncsu.edu/effective_teaching/papers/LS-Prism.htm
Felder, R. M., & L. K. Silverman, (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Journal of Engineering Education, 78 (7), 674-681.
Felder, R. M., & Soloman, B. A. (1997).Index of learning style questionnaire. Retrieved April 30, 2006, from http//www.engr.ncsu.edu/learningstyles/ilsweb.html
Felder, R. M., & Spurlin, J. (2005).Applications, reliability, and validity of the Index of Learning Styles. Journal of Engineering Education, 21(1), 103-112.
Fleming, N. (2001). Teaching and learning styles: VARK strategies. Christchurch, New Zealand: N.D. Fleming.
Hyland, K. (1993). Culture and learning: a study of the learning style preferences of Japanese students. RELC Journal, 24 (2), 69-91.
Kirby, P. (1979). Cognitive style, learning style, and transfer skill acquisition. Information Series No. 195. Columbus, OH: Ohio State University, National Center for Research in Vocational Education.
Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Livesay, G. A., Dee, K. C., Numan, E. A., & Hites, L. S. (2002). Engineering student learning styles: A statistical analysis using Felder’s Index of Learning Style. Presented at the Annual Conference of the American Society for Engineering Education, Montreal, Quebec.
Oxford, R. L. (2003). Language learning styles and strategies: An overview.Learning Styles and Strategies/Oxford, GALA.
Oxford, R. L., Holloway, M.E., & Horton-Murillo, D. (1992). Language learning styles: Research and practical considerations for teaching in the multicultural tertiary ESL/EFL classroom. System, 20 (4), 439-456.
Peacock, M. (2001). Match or mismatch? Learning styles and teaching styles in EFL. International Journal of Applied Linguistics, 11(1), 1-20.
Reid, J. M. (1987). The learning style preferences of ESL Students. TESOL Quarterly, 21(1), 87-111.
Reid, J. M. (1995). Learning styles in the ESL/EFL classroom. Boston: Heinle and Heinle Publishers.
Riazi, A., & Mansoorian, M.A. (2008).Shiraz University learning style preferences among Iranian male and female EFL students. The Iranian EFL Journal, 2, 88-100.
Riazi, A.M., & Riasati, M.J. (2007). Language learning style preferences: A student’s case study of Shiraz EFL institutes. TheAsian EFL Journal, 9 (1), 97-125.
Rubin, J. (1975). What the Good Language Learner can teach us. TESOL Quarterly, 9 (1), 41-51. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3586011.
Sprenger, M. (2003). Differentiation through learning styles and memory. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Swanson, L. J. (1995). Learning styles: A review of the literature. The Claremont Graduate School. ERIC Document Reproduction Service No. ED 387 067.
Van Zwanenberg, N., Wilkinson, L J., & Anderson, A., (2000).  Felder and Silverman’s Index of learning styles and Honey and Mumford’s learning styles Questionnaire: How do they compare and do they predict academic performance? Educational Psychology, 20 (3), 365-38.
Wong,L. L.C.,& Nunan, D. (2011).The learning styles and strategies of effective language learners.System,39, 144-163.Retrieved fromhttp://dx.doi.org/10.1016/j.system.2011.05.004.
Zywno, M. S. (2003). A contribution of validation of score meaning for Felder- Soloman's Index of Learning Styles, Proceedings of the 2003 American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition, America.                                                 
Aliakbari, M., & Soltani, N. (n.d.). Variation of learning styles among Iranian EFL learners: Effects of culture, language background and gender. Proceedings of the 16th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 200-209.
Boström, L. (2011). Students’ learning styles compared with their teachers' learning styles in schools. Institute for Learning Styles Journal, 1, 17-38.
Brown, H. D. (2007). Principles of language learning and teaching (5thed.). New York: Longman, White Plains.
Celce-Murcia, M. (Ed.). (2001). Teaching English as a second or foreign language (3rded.). NY: Dewey Publishing Services.
Erton, I. (2010). Relations between personality traits, language learning styles and success in foreign language achievement. Harvard University. Journal of Education, 38, 115-126.
Felder, R. M. (1993). Reaching the second tier: Learning and teaching styles in college science education. Journal of College Science, 23(5), 268-290.
Felder, R. M., (1996). Matters of Style, AEEE Prism,6 (4), pp. 18-23. Retrieved from www.ncsu.edu/effective_teaching/papers/LS-Prism.htm
Felder, R. M., & L. K. Silverman, (1988). Learning and teaching styles in engineering education. Journal of Engineering Education, 78 (7), 674-681.
Felder, R. M., & Soloman, B. A. (1997).Index of learning style questionnaire. Retrieved April 30, 2006, from http//www.engr.ncsu.edu/learningstyles/ilsweb.html
Felder, R. M., & Spurlin, J. (2005).Applications, reliability, and validity of the Index of Learning Styles. Journal of Engineering Education, 21(1), 103-112.
Fleming, N. (2001). Teaching and learning styles: VARK strategies. Christchurch, New Zealand: N.D. Fleming.
Hyland, K. (1993). Culture and learning: a study of the learning style preferences of Japanese students. RELC Journal, 24 (2), 69-91.
Kirby, P. (1979). Cognitive style, learning style, and transfer skill acquisition. Information Series No. 195. Columbus, OH: Ohio State University, National Center for Research in Vocational Education.
Kolb, D.A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Livesay, G. A., Dee, K. C., Numan, E. A., & Hites, L. S. (2002). Engineering student learning styles: A statistical analysis using Felder’s Index of Learning Style. Presented at the Annual Conference of the American Society for Engineering Education, Montreal, Quebec.
Oxford, R. L. (2003). Language learning styles and strategies: An overview.Learning Styles and Strategies/Oxford, GALA.
Oxford, R. L., Holloway, M.E., & Horton-Murillo, D. (1992). Language learning styles: Research and practical considerations for teaching in the multicultural tertiary ESL/EFL classroom. System, 20 (4), 439-456.
Peacock, M. (2001). Match or mismatch? Learning styles and teaching styles in EFL. International Journal of Applied Linguistics, 11(1), 1-20.
Reid, J. M. (1987). The learning style preferences of ESL Students. TESOL Quarterly, 21(1), 87-111.
Reid, J. M. (1995). Learning styles in the ESL/EFL classroom. Boston: Heinle and Heinle Publishers.
Riazi, A., & Mansoorian, M.A. (2008).Shiraz University learning style preferences among Iranian male and female EFL students. The Iranian EFL Journal, 2, 88-100.
Riazi, A.M., & Riasati, M.J. (2007). Language learning style preferences: A student’s case study of Shiraz EFL institutes. TheAsian EFL Journal, 9 (1), 97-125.
Rubin, J. (1975). What the Good Language Learner can teach us. TESOL Quarterly, 9 (1), 41-51. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/3586011.
Sprenger, M. (2003). Differentiation through learning styles and memory. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.
Swanson, L. J. (1995). Learning styles: A review of the literature. The Claremont Graduate School. ERIC Document Reproduction Service No. ED 387 067.
Van Zwanenberg, N., Wilkinson, L J., & Anderson, A., (2000).  Felder and Silverman’s Index of learning styles and Honey and Mumford’s learning styles Questionnaire: How do they compare and do they predict academic performance? Educational Psychology, 20 (3), 365-38.
Wong,L. L.C.,& Nunan, D. (2011).The learning styles and strategies of effective language learners.System,39, 144-163.Retrieved fromhttp://dx.doi.org/10.1016/j.system.2011.05.004.
Zywno, M. S. (2003). A contribution of validation of score meaning for Felder- Soloman's Index of Learning Styles, Proceedings of the 2003 American Society for Engineering Education Annual Conference and Exposition, America