The Effect of Mnemonic Key Word Method on Vocabulary Learning and Long Term Retention

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant professor, Bu-Ali Sina university

2 M.A.student , Bu-Ali Sina university

Abstract

Most of the studies on the key word method of second/foreign language vocabulary learning have been based on the evidence from laboratory experiments and have primarily involved the use of English key words to learn the vocabularies of other languages. Furthermore, comparatively quite limited number of such studies is done in authentic classroom contexts. The present study inquired into the effect of using mnemonic key word method of vocabulary instruction on the learning and retention of vocabulary over long term in a normal EFL classroom context.Fifty5th grade primary school students were selected and randomly assigned into experimental and control groups. The experimental group received vocabulary instruction using mnemonic key word method and the control group received classic memorization based instruction of the same vocabulary items. The two groups took three posttests a day, two weeks, and a month after the last treatment session. A MANOVA analysis was run on the data and the results indicated that subjects in the key word group outperformed the memorization group at a significant level in both their learning and retention of the newly learnt vocabularies. The results of the study underscore the efficacy of the establishment of mental links and images for the vocabulary learning and retention of novice and beginning level EFL learners. It further implies that mnemonic devices like key word method should be given prompt attention by both EFL material developers and practitioners as a potentially effective strategy for vocabulary teaching, learning and long term retention at the early stages of second or foreign language development.

Keywords


Article Title [فارسی]

مطالعه میزان اثر بخشی آموزش به روش «کلید واژه یادآور» در یادگیری و یادآوری واژگان

Authors [فارسی]

  • محمد احمدی صفا 1
  • رِِئوف حمزوی 2
Abstract [فارسی]

بسیاری از مطالعات انجام شده در حوزه آموزش واژگان با استفاده از روشهای مبتنی بر طرحهای "یادآورانه" و یا "کلید واژه یادآور" در محیط‌های آزمایشگاهی و خارج از محیط آموزشی یا همان کلاس درس انجام گرفته است . از سوی دیگر در بیشتر این مطالعات، کلید واژه های یادآور انگلیسی یرای کمک به یادگیری لغات زبانهای دیگر مورد استفاده و مطالعه واقع گردیده‌اند. مطالعه حاضر به بررسی تاثیر استفاده از این روش در یادگیری و یادآوری واژگان زبان انگلیسی با استفاده از کلید واژه‌های یادآور زبان کردی برای نوآموزان زبان انگلیسی در محیط واقعی آموزشی پرداخته است. به همین منظور 50 دانش آموز کرد زبان مقطع ابتدایی که هیچ گونه آشنایی قبلی با زبان انگلیسی نداشتند به طور تصادفی در گروه‌های گواه و کنترل قرار گرفتند. آموزش واژگان در گروه گواه با استفاده از شیوه مورد مطالعه و در گروه کنترل با استفاده از شیوه معمول مبتنی بر حفظ معانی واژگان صورت گرفت. پس از انجام آموزش، دانش واژگانی زبان آموزان دو گروه در فواصل یک روز، یک هفته، و یک ماه پس از اتمام دوره آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج به دست آمده موید وجود تفاوت معنی‌دار در عملکرد دو گروه در هر سه آزمون بود بطوری که عملکرد زبان آموزان در گروه کلید واژه یادآور در آزمون‌های یادگیری (پس آزمون اول) و یادآوری (پس آزمون دوم و سوم) واژگان از نظر آماری و منطقی بسیار بهتر بود. نتایج این تحقیق نمایانگر اهمیت و لزوم ایجاد ارتباطات و تصاویر ذهنی در یادگیری و یادآوری واژگان زبان دوم و یا زبان خارجی می‌باشد و همین این امر می‌تواند در فرآیند آموزش در سطوح پایه مد نظر معلمان و طراحان مواد آموزشی قرار گیرد.

Keywords [فارسی]

  • کلید واژه یادآور
  • واژگان
  • یادگیری
  • یادآوری
Anjomafrouz, F. & Tajalli, G. (2012). Effects of using mnemonic associations on vocabulary recall of Iranian EFL learners over time. International Journal of English Linguistics, 2(4), 101-114.
Atkinson, R. C. (1975). Mnemotechnics in second-language learning. American Psychologist, 30, 821-828.
Atkinson, R. C., & Raugh, M. R. (1975).An application of the mnemonic keyword method to the acquisition of a Russian vocabulary. Journal of Experimental Psychology: Human Learning and Memory, 1(2), 126-133.
Avila, E. & Sadoski, M. (1996).Exploring new applications of the key word method to acquire English vocabulary. Language learning, 43(3),379-395.
Brown, T.S. &Perry, F.L, Jr., (1991).A comparison of three learning strategies for ESL vocabulary learning. TESOLQuarterly, 25(4), 655-670.
Cohen, A. (1987).The use of verbal and imagery mnemonics in second-language vocabulary learning. Studies in Second Language Learning, 9, 43-62.
Hulstijn, J. H. (1997). Mnemonic methods in foreign language vocabulary learning. In J. Coady & T. Huckin (Eds.), Second language vocabulary acquisition (pp. 203–224). Cambridge: Cambridge University Press.
Kasper, L. F. (1993). The key word method and foreign language vocabulary learning: A rationale for its use. Foreign Language Annals, 26(2), 245-251.
Meara, P. (1980). Vocabulary acquisition: A neglected aspect of language learning. Language Teaching and Linguistics: Abstracts 13, 221-46.
McDaniel, M. A., & Pressley, M. (1984). Putting the keyword method in context. Journal of Educational Psychology, 76, 598-409.
Nation, I.S.P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press.
Pressley, M., Levin, J. R., &Delaney, H. D. (1982).The mnemonic keyword method. Review of Educational Research, 52(1), 61-91.
Richmond, A. S., Cummings, R., & Klapp, M. (2008). Transfer of the method of loci, peg word, and keyword mnemonics in the eighth grade classroom. Researchers, 21(2),1-13.
Rodriguez, M. & Sadoski, M. (2000).Effects of rote, context, keyword, and context/keyword methods on retention of vocabulary in EFL classrooms. Language Learning, 50(2), 385-412.
Sagarra, N., & Alba, M. (2006). The key is in the keyword: L2 vocabulary learning methods with beginning learners of Spanish. The Modern Language Journal, 90(2), 228–243.
Sarcoban, A., & Basibek, N. (2012).Mnemonics technique versus context method in teaching vocabulary at upper-intermediate level. Education and Science,37, 251-266.
Tabatabaei, O., & Hossainzadeh Hejazi, N. (2011).Using similarity in form between L1-L2 vocabulary items (keyword method/ linguistic mnemonics) in L2 vocabulary instruction. International Conference on Languages, Literature and Linguistics, 26, 270-275.